Kategorier
ADHD Asperger Neuropsykiatri Psykiatri

Neuropsykiatriska mottagningen håller inte sina löften- kaos fortsätter

För några dagar sedan träffade jag psykologen på den neuropsykiatriska mottagningen i Hagsätra för tredje gången. Inte heller denna gång visste hon något mer om hur det ska bli med mottagningen eller mig. Den enda skillnaden denna gång var att kaffeautomaten fungerade. Jag frågade en förbipasserande personal utan namnskylt ifall kaffeautomaten fungerade nu. ”Ja, helt otroligt, det gör den faktiskt!”, svarade den anonyma personalen som rusade iväg. Några minuter senare kom en reparatör som öppnade kaffeautomaten och efter det fungerade kaffeautomaten inte längre.

När jag kom hem från Hagsätra, var jag tvungen att leta fram brevet jag hade fått i februari för att bättre förstå hur det hade blivit som det hade blivit, att psykologen fortfarande inte visste vad mottagningen hade för uppdrag och vad jag eventuellt skulle kunna få hjälp med. Vad hade det  egentligen stått i brevet mottagningen hade skickat mig 22 februari? Jag läser:

Hej och välkommen till Neuropsykiatrisk mottagning i Hagsätra! Vi är en nystartad enhet med 30-tal medarbetare som brinner för att utveckla en verksamhet som riktar sig till patienter med ADHD eller Autismspektrumtillstånd och i behov av psykiatrisk vård på specialistnivå. På denna mottagning finns bl a specialistläkare i psykiatri, psykolog, sjuksköterska, mentalskötare, sjukgymnast och kurator”.

Jag känner mig naiv när jag läser de första meningarna i brevet. När jag läste brevet för första gången, tolkade jag orden ”nystartad” och ”utveckla” som något positivt, nytt och bättre. Nu förstår jag att orden i praktiken innebär att inget är klart och att allt än så länge är otydligt. Och att det finns 30-tal medarbetare som brinner för att utveckla något som är feldimensionerad från början (för många patienter, för lite personal, för små lokaler) är som gjort för att de flesta snart är utbrända. Jag funderar också vad läkare, sjuksköterska och sjukgymnast sysslar med på mottagningen och varför jag inte fått träffa någon av dem. Kanske anses jag ändå inte vara ”i behov av psykiatrisk vård på specialistnivå” vad nu detta än menas med. Jag läser vidare:

Du som redan har en neuropsykiatrisk diagnos kommer att bli kallad till ett besök för uppföljning av den behandling du tidigare fått. Vid första besöket får du träffa en person i vårt team som tillsammans med dig går igenom din aktuella vårdplanering.” 

Ingenting stämmer. Ingenting blev som det stod i brevet. Ändå är detta en neuropsykiatrisk mottagning. För patienter som behöver extra tydlighet och struktur och som måste kunna lita på att det som utlovas också händer. För patienter vars vardag redan är så kaotisk att det verkligen  inte finns plats för mer oreda och kaos.

Ingen kallade mig. Det blev ingen uppföljning. Den person jag fick träffa hade inte läst min vårdplanering. Hen gjorde det efter mitt andra besök efter att jag undrat över hur mycket hen egentligen visste om mig och ifall hen ens hade läst min vårdplanering. Det hade hen inte gjort. ”Det skulle vara väldigt bra om du gjorde det eftersom jag och kuratorn skrev väldigt noga tillsammans så att det skulle bli en så bra övergång som möjligt”, sa jag.

Det är en medicinskt ledningsansvarig överläkare, som avslutar brevet med ”varma hälsningar”. Till denna medicinskt ledningsansvarige överläkare vill jag hälsa att det här var verkligen inte bra. Du kan inte skicka ett brev om vad du tror eller hoppas kommer att hända på den nya mottagningen. Du måste veta. Sedan kan du skriva brevet och se till att personalen håller det du lovat.

Kaffeautomaten

11 svar på ”Neuropsykiatriska mottagningen håller inte sina löften- kaos fortsätter”

Håller fullständigt med om vad du skriver. Det här är fullständig röra och absolut inte till någon förbättring,
Jag har tid i augusti på
ADHD mottagningen
Mer vet jag inte.
Hade ett hemskt första intryck och möte med en läkare som hade precis allt utom intresse, hade inte en aning om någonting och så sist men inte minst så tog hon bort min fungerande medicinering och tyckte att det var ”rörigt”
Hon tyckte jag skulle behålla endast den medicin, Ritalin, spm
Förvisso fungerar men inte son ensam utan jag kombinerat med Elvanse och det fungerade
Tillsist någorlunda
Nu sprack allting och den tanten som förmodligen både borde o kan för länge sen ta sin pension istället för art sitta och uooenbart må bra av att känna att hon har makten och förmodligen är det om man anställer sådana Läkare på en neiropsykiatrisk specialistmottagnibg, sådan brist på engagerade läkare och känslan i helhet var allmänt vresig och störande och kylig från kliva in genom dörren, tjejen sim stöddigt irriterat
Satt i receptionen, läkarbesöket och känslan av att de här omorganiseringarna kanske inte är så
Professionellt utvecklade och jag tycker det var betydligt mycket bättre (även om det var stress och struligt) så var det iaf så att det kändes tryggare och inte osäkerheten och också förändringar som för min del har skapat mig olycka igen eftersom. Ritalinet ger så kraftiga biverkningar
Har meddelat om problemet, skulle få tillbaka So jag hade blev jag
Lovad
Men icke,, skitställe, rörigt och absolut inte genimtänkt för 5 öre.

Varför ska allt vara så drastiskt o Skr på
En gång? Lite väl m
Övergången.
Finns det bara den här man kan tillhöra inom psykiatrin inom ”psykiatri södra” för att man inte bor Norr om stan? Suck

Så jobbigt för dig :-(! Och så otroligt dåligt med omorganisation som verkningen lämnar patienterna i sticket! Jag blev ganska chockad av att höra att de inte längre har någon som helst behandling och därför inte heller behandlingsansvariga utan enbart ska syssla med utredningar. Det är alltså vårdcentralen (samtal) eller kommunen (boendestöd) man ska vända sig till för att få hjälp. Så absurt och ytterst sorgligt!
Jag frågade sist när jag i Hagsätra om det fortfarande är fritt vårdval, alltså om man kan byta till en annan psykiatrisk mottagning och enligt den psykolog jag träffade kan man det. Inom psykiatri södra kan man inte välja vilken enhet man ska tillhöra utan de är de med hela makten som bestämmer…Min kurator tyckte att jag borde tillhöra ångest men får inte göra det eftersom jag har neuropsykiatriska diagnoser. Och där finns inget att hämta. Inte på ett år i alla fall. Tydligen håller några på att kolla efter större lokaler men sådant tar väldigt mycket tid, så åtminstone under ett år kommer det att se ut som det gör idag: bara utredningar, inga behandlingar.

Svara

Jag var nyligen på mitt första besök på adhd-mottagningen Hagsätra efter att ha gått flera år på mottagningen vid globen.
Jag instämmer delvis i det du beskriver. Men inte i allt.
Först och främst fick jag en tid två månader efter att ha sökt (obligatorisk blodtryckskontroll). När jag direkt såg att jag skulle vara bortrest den dagen ringde jag om en annan tid, samma dag jag fick hem kallelsen. Nästa tid de kunde erbjuda var ytterligare nästan två månader senare!
En kan ju tycka att en kunde få göra blodtryckskontrollen på sin lokala vårdcentral för att avlasta specialistvården!
För att förnya recept ringer jag till en telefonsvarare, receptet ska finnas om fem arbetsdagar säger maskinen. När det en vecka senare inte finns någon medicin att hämta ut är det bara att ringa telefonsvararen igen och hålla tummarna för att det fungerar bättre den här gången. Fram tills i våras kunde jag förnya mina recept via landstingets nättjänst ”mina vårdkontakter”, väldigt smidigt. Sen kom någon på att man inte ska få beställa knark på nätet, så vi som har narkotikaklassade läkemedel är hänvisade till telefonsvararen. Jag fick den ena av mina två mediciner.

Sjuksköterskan som jag fick träffa var dock väldigt tillmötesgående, vänlig, proffsig och tog sig tid att lyssna och svara på frågor. Jag fick möta en yrkesperson som tog sitt jobb och sin patient på största allvar.

Jag fick veta att avdelningen var dimensionerad för 400 patienter men behandlar nu 3000.

Det är lätt att låta sin frustration gå ut över personalen på avdelningen, och det är möjligt att det är befogat i vissa fall men jag föreställer mig vilken eländig arbetssituation det måste vara och försöker att vara ödmjuk inför det.

Ja, självklart är grundproblemet att om man planerat en verksamhet för 400 och det kommer 3000, blir det inte som man hade tänkt sig. Jag är mest kritisk till det brev man fick inför omorganisationen; brevet där det stod att man skulle bli kallad, att det skulle bli uppföljning av vårdplaneringen och att man skulle träffa någon från sitt ”team”..när de istället avskaffat alla behandlingsansvariga och det inte finns några som helst ”team” att tala om. Personligen är jag också tveksam till denna uppdelning efter diagnoser eftersom flera av oss har flera diagnoser och skulle behöva olika slags stöd utifrån olika problembilder. I nuläget blir man sin huvuddiagnos och det tror jag inte fungerar i längden. Människor är mer komplexa än så och behoven ser väldigt olika ut beroende på vem man är.

Svara

Denna mottagning är en skandal, man får ingen läkarkontakt om man vill diskutera sin medicin utan allt sköts med sköterskan som inte vet varför besöket bokats. Kallats av dr. som skulle ge info om ny medicin.. Sköterskan lovar ringa men gör inte det ang. nytt recept. Är så besviken och kommer inte att fortsätta att gå på detta hemska ställe- Varför är det så svårt att träffa läkare här o gå igenom sin medicin? Det hänvisas att läkaren är sjukskriven men någon annan måste ju kunna skriva ut medicin. Denna mottagning är ej bättre sen omorganisation o borde läggas ner då pat. får sköta sin medicinering sälv då doktor finns inte till hands gällande medicinska frågor. Katastrofalt dåligt!!

Jag håller tyvärr helt med 😦 ! Under hur många veckor som helst har jag försökt ringa till medicinuppföljningen men de har alltid haft sommarstängt utan någon info om när de ska öppna igen. Jag har fått fel dos av min medicin två gånger och en medicin har helt uteblivit. När jag försökt ringa till receptionisten, har jag inte ens kunnat ställa mig i kön och när jag en annan dag kommit fram, helt uppgiven och uppriven, har jag inte bemötts med någon som helst medlidande eller värme. Ja, jag skulle också gärna byta mottagning men när jag kollat runt, vet jag verkligen inte om det är bättre någonstans. Jag börjar ge upp helt. Vet du något om något annat ställe som skulle kunna vara bättre? Vad tänker du göra framöver?

Svara

Jag har aldrig någonsin upplevt ett så vedervärdigt ställe! Sedan jag började gå där i maj 2016 har jag blivit så fruktansvärt illa behandlad. Jag råkade flytta från norra Stockholm till södra och var tvungen att byta mottagning. Det är som att gå från paradiset (min förra mottagning) till rena helvetet!
Får inte besökstider då läkarintygen går ut. Får aldrig träffa samma läkare. Och läkarna bara kopierar läkarintyget så FK har reagerat och utsatt mig för utredning. Fått fungerande läkemedel utsatt utan att tala med mig…jag har faktiskt fler diagnoser och behöver min medicin för att inte få panikattacker, men det har aldrig någon förstått. Har fått fel dosering på recept. Har försökt lämna meddelande ett tiotal gånger men aldrig fått någon respons. Fått återbud 30 minuter innan besök som jag mentalt alltid måste förbereda mig för i månader vilket resulterade i en fruktansvärd ångestattack som varade en vecka. Alltid sur personal som svarar i telefon och som dessutom inte vet någonting och kan inte svara på något alls. Alltid sur och stressad personal bakom receptionen. Omöjligt att boka telefontid till vårdgivare. ”De har inte tid. Vi har för lite personal och måste hyra in läkare.”
Ja, jag har så många hemska erfarenheter av denna mottagning så mina närmaste har reagerat på att jag blivit så mycket sjukare sedan maj 2016 att de är allvarligt oroade. Jag måste byta! Men jag har ju så fruktansvärt svårt för nya kontakter och vet inte hur jag ska veta vilken som är bra.
Denna mottagning borde anmälas men jag har inte kraften eller energin…jag hoppas någon av mina anhöriga kan ta tag i det.
…jag bara lider och har inte längre något riktigt liv…

Hej! Så hemskt! Jag förstår verkligen det där hur svårt det är att byta mottagning; det kräver för mycket, man orkar inte. Jag orkar inte heller. Jag vet inte ens vart jag skulle byta, så jag givit upp, försöker hålla ihop mig själv av egen kraft.
Den person jag träffade där i början av februari så att det är bara bra om så många som möjligt anmäler mottagningen för då kanske det kan bli bättre, att då kanske de som har makten och pengarna är mer villiga att göra något. Så om du orkar eller har någon anhörig eller vän som orkar göra det istället för dig, anmäl dem! Jag orkar inte längre, har gjort så många anmälningar under de senaste tio åren, men jag försöker nu skriva om mina erfarenheter i alla fall i hopp om att skapa större medvetenhet om hur illa det ligger till för oss med neuropsykiatriska diagnoser. Jag tror att det är många som inte vet och många som inte kan tro att det är precis så här illa! Sköt om dig och ge inte upp! Du är inte ensam! Vi är många som lider pga denna mottagning. Vet inte om det finns någon som får någon vettig hjälp där idag. Vad jag förstår, har de bara resurser till nya utredningar och då blir det ännu flera med np-diagnoser som kommer att bli utan hjälp och lida…

Svara

Hej!

Jag har gjort en anmälan till patientnämnden om Hagsätra Neuroteam. Hoppas att fler orkar göra det. Så att det kommer fram vilken dålig mottagning det är.

Mottagningens ansvariga har svarat på min anmälan och skyller på brist på psykiatriker. Jag godtar inte den förklaringen. Allt med mottagningen är ju kaos. Jag ska svara att jag inte är nöjd med förklaringen. Och jag håller med om att han som svarar i telefon alltid är otrevlig. Detta har jag också anmält.

/F

Fruktansvärt, att utsätta patienter för så nonchalant bemötande. Min dotter får inget recept. Ingen tidbokning Fast hon ringt vid flertal tillfällen. Akut behov sv medicin, bra bemötande. Hon försöker jobba ta hand om barn och familj hennes dr gick i pension. Efter det ingen hjälp.

Katastrofal mottagning! Först fick jag vänta i över 1 år på utredning efter jag redan gått på en sk förutredning på Globen, vad det nu innebar. Fick ringa och ringa till Hagsätra tills jag till slut fick påbörja utredning. När utredningen var klar fick jag ringa om i flera månader och fråga efter läkartid. En sur ung kille svarade ofta ”du står på väntelistan” en ännu surare tjej svarade samma sak. Samma svar varje månad, ingen tid kom. Bad att få prata med en ansvarig men det fick jag aldrig.

Ringde under sommaren och hoppades att den ordinarie personalen som brukade svara skulle vara på semester så man fick prata med någon annan. En utländsk kille svarade denna gång. Han berättade att han inte såg mig på någon väntelista, precis som jag misstänkt. Killen lovade att hjälpa mig, vilket han också gjorde. Han var så gullig och pratade in lite senare på min svarare att jag fått en tid om ett par veckor.

Jag träffade en läkare för ett nybesök som bara delgav lite info inför nästa besök. När jag skulle gå lämnade jag en blankett att jag ville få ut min journal. Kvinnan i receptionen ignorerade mig förstrött och ganska länge innan hon till slut öppnade luckan och tog emot mitt papper med en suck. Det var bara jag där då i hela väntrummet.

Är osäker på om ens registrerade det för hon var oerhört nonchalant. Har försökt ringa dit flera gånger och höra om journalen finns att hämta. Rösten säger bara ”ditt samtal står nu först på tur” och sedan hamnar jag i tfn kön igen. Omöjligt att komma fram.

Lämna ett svar till Erik Avbryt svar