Kategorier
arbetsmetoder BUP förälder kompetens Psykiatri Vårdnadshavare

Vad sysslar Mellanvården med egentligen?

När den vanliga barn- och ungdomspsykiatrin inte räcker till, kopplas ”mellanvården” in.

Två kvinnor från mellanvården kom hem till mig tre gånger.

De stoppade in en frågeformulär genom tröskelglipan till min dotters låsta rum.

”Tror ni verkligen att hon kommer att svara ärligt?”, sa jag.

”Vi måste utgå från det, annars kan vi inte göra något”, sa de.

Min dotter ritade glada smilisar på alla tio papper.

Mellanvården avslutade sitt uppdrag.

Mer info om Mellanvården hittar du här:

http://www.bup.nu/2008/index.php/mottagningar/mellanvarden-kopplas-in

http://www.bup.se/sv/Mottagningar-och-enheter/Enheter/BUP-Mellanvard-nordvast/

4 svar på ”Vad sysslar Mellanvården med egentligen?”

Skulle önska att du bara skojade. Fast inser att det nog inte är så…Måtte många, många få den insikten så socialtjänstens makt inskränks.

ja, det önskar jag också, att det inte var sant, att det inte hade gått till så här, men det gjorde det. Jag sökte hjälp. Jag var utom mig av oro. De kom. Konstaterade att fallet var för komplicerat, att min dotter inte ville ”medverka”, ännu mindre ”samarbeta”, och de gick; lämnade mig kvar med min dotter som jag inte räckte till att hjälpa. De gjorde sitt jobb, jag började gå under.

Svara

Det här är bara så otäckt och otryggt att läsa om, jag befinner precis där mellanvården skulle komma hem till oss för ”stöttning” till min son och mig, en halvt panikslagen hjälpsökande mamma till en 11-årig son med Asperger som slutat gå till skolan pga exkludering och mobbning utan åtgärd från skola. Jag ringer självklart det som finns för oss ”vanliga”, nämligen BUP. Det var inte det alternativ jag valt i dag med facit i hand och oro för hur det kommer att sluta för våra barn som mår dåligt! Vem i hela friden för deras talan när man som förälder blivit totalt kränkt och näst in till omyndigförklarad? Vem för barnens talan förutom B.O mfl, som endast har resurs till ytterst extrema(!) fall? Vilka fantastiskt bra signaler det ger till våra barn; ”man kan ju ljuga när man är vuxen och det är helt okej”, ”vem hjälper mig när jag i princip skriker på hjälp att jag inte orkar leva längre”?

Titta på självmordsstatistiken bland unga s.k dataspelande ungdomar eller det för mig helt främmande begreppet(!) HEMMASITTANDE BARN/HEMMASITTARE! Är det jag som är ute och cyklar eller är det samhället som har kanat av banan totalt? Ska vi bara sitta och vänta på ännu fler tragiska berättelser från familjer som bryts ner? Barn som vill begå självmord?

TACK FÖR ATT DU VILLE DELA MED DIG SÅ ATT JAG ORKADE TA UPP KÄMPARGLÖDEN IGEN!!! Jag hade nästan gett upp och i och med Din blogg så kommer fler och fler se att vi tyvärr är rätt många därute i nästan exakt liknande situationer!!! Jag hoppas att Din dotter och Du får den upprättelse och bekräftelse som Ni förtjänar!

TILL DE SOM BORDE SKAFFA NYTT ARBETE – OCH DÅ MENAR JAG DE SOM ÄR VERKSAMMA INOM BUP, SOCIALFÖRVALTNINGEN MFL: dessa ohyggligt kalla människor som ska vara våra barns skyddsnät!!! Skäms på Er hemska SOC och BUP / Mellanvård för att Ni uppenbarligen kan gå och lägga Er på kvällarna utan skam eller antagligen inte ens en tanke på alla liv Ni förstört! Jag är övertygad om att Ni också läser denna sida! Det borde ju ligga i Ert intresse att följa den skara ”upprorsviglande” mammor som Ni trodde var harmlösa för Er fortsatta s k profession, Er långa gedigna erfarenhet och kunskap, som Ni verkar finna aktuell och uppdaterad att den tillämpas med våra barns liv som insats! SKÄMS!! För det gör nämligen jag; jag SKÄMS för att jag inte tänkt få så många som möjligt att få insyn till hur det går till och att jag aldrig ställde de frågor jag egentligen inte ville ha svar på; nämligen ”- hur ser självmordsstatistiken bland de barn och ungdomar som sökt hjälp hos SOC och BUP mfl?” För där ligger det nog det sorgligaste man kan ta del av…och jag vet inte hur jag ska hantera den vetskapen än…

TACK ÄN EN GÅNG FÖR ATT DU UNDERBART OMTÄNKSAMMA MAMMA DELAT MED OSS ANDRA!!

Ta hand om varandra där ute i kylan och försök att känna att meningen med allt är ju att vi värnar om varandra och bryr oss!!

Kram till De som bryr sig!

Hälsningar

Mamma och Medmänniska i Stockholm

Tack för din kommentar! Jag blev så glad över att du tyckte att jag gör rätt så vågar dela med mig av det värsta som har hänt mig i mitt liv; det som skulle vara det värsta för vilken förälder som helst är jag övertygad om; det som är så ofattbart att det inte går att förstå; man blir sjuk om man försöker för mycket; samtidigt har man inget val; man måste på något sätt bearbeta och då behöver man förstå…åtminstone på något sätt för att kunna gå vidare. Så har det iaf varit för mig. Tack för att du skrev så utförligt! Och förlåt att det tagit så lång tid att svara. )Jag har inte loggat in på bloggen sedan augusti). Kram till dig :-)! Tillsammans vågar vi så mycket mer!

Kommentera gärna i trevlig ton och konstruktiv anda!